Diamond Dart-550 opvolger van de Siai SF260 Marchetti bij de Belgische Luchtmacht?

Op 21 en 22 oktober werd een delegatie van de Belgische Luchtmacht ontvangen bij de Diamondfabriek op het vliegveld van Wiener Neustadt in Oostenrijk en uitgebreid geïnformeerd over de capaciteiten van de Diamond Dart-550.  Tijdens dit bezoek maakte kolonel-vlieger Patrick ‘Goose’ Goossens, hoofd van de werkgroep “Future Pilot Training & New Basic Training Aircraft” en voormalig hoofd van de opleidingen binnen de Belgische Luchtmacht, een introductievlucht met de Dart, vergezeld van een Diamond testpiloot.

Testvlucht door kolonel-vlieger Patrick Goossens

In the running

Volgens Diamond was “Goose” danig onder de indruk van de stabiliteit en wendbaarheid van het toestel. Kolonel-vlieger Goossens verklaarde tijdens het bezoek dat België de selectie van het nieuwe vliegtuig zo open mogelijk wil houden. Hij bevestigde ook de Dart-550 na zijn bezoek, de vlucht en de constructieve uitwisseling van informatie zeker een plaats verdient in deze competitie.

De Diamond Dart is een trainingsvliegtuig met een tandemconfiguratie waarbij de instructeur achter de leerling-piloot in het vliegtuig zit.  Het eerste prototype (OE-VDA) maakte op 17 mei 2016 zijn eerste vlucht, uitgerust met een Ivchenko-Progress Sich AI-450S van 450pk als de Dart-450.  Een derde prototype, OE-VGE, werd uitgerust met een krachtigere General Electric GE H75-100 motor van 550pk en wordt aangeduid als de Dart-550.  Voor de testvlucht van ‘Goose’ werd gebruik gemaakt van het vierde prototype, OE-VMD, met een iets gewijzigde configuratie van de motor.

wr_oe_vge

Het toestel heeft een autonomie van 8 uur en kan gebruikt worden voor acrobatie (+7/-4 G) en zal eveneens voor de civiele markt gecertifieerd worden.

OE_VDA acrobatie

 

 

Bye bye Marchetti

Eind oktober 2020 bevestigde de nieuwe minister van Defensie, mevrouw Ludivine Dedonder, dat de SF260M/D ten laatste in 2023 uit dienst zal genomen worden.  De eerste van in totaal 36 Siai-Marchetti SF260M’s kwam in dienst in 1969.  In 1991 kwam een vervolgorder voor negen SF260D’s.  Momenteel telt de Belgische Marchetti-vloot nog 32 toestellen, waarvan er gemiddeld 25 operationeel zijn. Voor de vervanging geeft de luchtmacht momenteel de voorkeur aan een formule waarbij de vliegtuigen worden gehuurd en het onderhoud wordt uitgevoerd door een externe partner.

Tekst : Laurent Heyligen
Foto’s : Laurent Heyligen & Diamond Aircraft

 

web300x150_gillaviation

Lees ook: 50 jaar Marchetti bij de Belgian Air Force

Marchetti

Auteur: Caroline Ostyn