Helikopter kopen of huren?

Helikopter kopen of huren?

Een helikopterbrevet behalen is één ding, maar om een eigen toestel te hebben moet je nog dieper in je buidel tasten. We vroegen ons af welke kosten er op je afkomen eenmaal je een toestel in je bezit hebt. Barbara Stichelbout, eigenares  van de helikopterschool STB-Copter was de perfecte persoon om ons wegwijs te maken. Zelf beschikt ze over een uitgebreide vloot helikopters. Haar Robinson Raven I R-44 met call sign OO-STD kwam net terug van een grote revisie, in vaktermen ‘overhaul’ genoemd.

Helikopter OO-STB van STB-Copter in Wevelgem
Helikopter OO-STB van STB-Copter in Wevelgem
De OO-STD werd gebouwd in 2009. De onderhoudsvoorschriften, opgelegd door de constructeur, dien je strikt na te leven. Standaard is er een oliewissel gepland om de 4 maanden en een jaarlijkse inspectie. Vliegt het toestel veel, dan hangt de onderhoudsbeurt af van de vlieguren op de teller: om de 50, 100, 300 en 500 uur is er een check voorzien. Heb je 2200 vlieguren op de teller of is je toestel 12 jaar oud, houd je dan maar klaar voor een volledige revisie met een stevig prijskaartje. Per constructeur en zelfs per type kan een andere serviceregeling van toepassing zijn.Aangezien de OO-STD 2200 vlieguren op de teller had, werd het toestel afgeleverd bij Air Technology in Wevelgem. Ze demonteren de helikopter en reviseren alle dynamische componenten. Enkele andere onderdelen zoals het landing gear en de frames worden gestript. Na een NDT inspectie (Non Destructive Testing = scheuronderzoek) kunnen de componenten opnieuw gecoat en gemonteerd worden. Vele onderdelen worden ook volledig vervangen: de schroefbladen, de pitch control, de veiligheidsriemen… De servicebeurt neemt ongeveer 450 werkuren in beslag.Optioneel vervangen ze ook het interieur. Een aanrader voor de klant, want dat is eigenlijk het enige merkbare als hij zijn toestel terug krijgt na de revisie.En geef toe, als je een paar honderdduizenden euro’s spendeert, wil je toch tenminste de indruk hebben dat er wat gewijzigd werd aan je toestel.

Het oog wil namelijk ook wat

De aankoopprijs en kosten van de onderhoudsbeurten in acht genomen, wat doe je het best? Een toestel kopen of huren? Als je het puur op kostprijs evalueert, dan ben je ‘goedkoper’ om een toestel te huren zolang je minder dan 200 uur per jaar vliegt. Maar er is uiteraard ook een ander aspect. Wat is de waarde van je tijd?Een helikopter is nog altijd het meest efficiënte vervoermiddel voor korte afstanden (tot 300 km). Als time gelijk is aan money, dan beschik je best over een eigen toestel in de nabije omgeving van je woonplaats, zodat de heli ten allen tijde voor je klaarstaat. Houd je het toch liever bij huren? Dan kan je uiteraard bij STB-Copter terecht, net zoals voor een perfecte opleiding op maat van je budget en agenda.

Technische fiche:
  • Fabrikant: Robinson Helicopter Company
  • Model: R44 Raven 1
  • ICAO-Type: R44
  • IT: H1P
  • Motor: 1 x Lycoming O-540, 6 cylinder, carbureted
  • Zitplaatsen: 1+3pax
  • Gewicht (leeg | kg): 654
  • Gewicht (max | kg): 1088
  • Maximumsnelheid (km/u): 240
  • Vluchtsnelheid (km/u): 209
  • Lengte (m): 11.66
  • Hoogte (m): 3.28
  • Rotor diameter (m): 10.06

www.stb-copter.com

Verkoop & onderhoud: Air Technology

Reportage uit RateOne Editie 5

Onderwerpen:

Auteur: Caroline Ostyn