Wat met BIV op vliegtuigen?

Wat met BIV op vliegtuigen?

CO2 uitstoot vliegtuig

Op  28/10/2019 werd een vraag om uitleg ingediend door Koen Van den Heuvel (CD&V) over de belasting op inverkeerstelling (BIV) op vliegtuigen en boten. Dinsdag 12/11 wordt er een antwoord verwacht van minister Matthias Diependaele (N-VA).Van den Heuvel schreef: “Vlaanderen heeft sinds 2016 haar verkeersfiscaliteit, zowel de verkeersbelasting als de BIV, vergroend. De Vlaamse regering wilde op die manier de aankoop van milieuvriendelijke modellen stimuleren, teneinde de volksgezondheid en de luchtkwaliteit te verbeten. De BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting wordt sindsdien ook berekend op basis van factoren zoals de CO2-uitstoot en de brandstofsoort, in de geest van het “de vervuiler betaalt”-principe. Een goed en legitieme zaak, gezien de enorme klimaatuitdaging die ons te wachten staat. De BIV voor luchtvaarttuigen (en boten) wordt echter op een andere manier berekend. Het BIV-bedrag voor luchtvaartuigen daalt gradueel met de ouderdom van het luchtvaartuig. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen ultralichte vliegtuigen en andere vliegtuigen. De inschrijvingstaks bedraagt voor beide types evenwel slechts maximaal 61,5 euro zodra vliegtuigen 10 jaar oud zijn, of het nu om een grote Airbus gaat, dan wel een privévliegtuigje. Vliegtuigeigenaars en luchtvaartmaatschappijen betalen uiteraard wel nog bedrag aan de FOD Mobiliteit voor de inschrijving in het luchtvaartregister (136 euro) en voor luchtwaardigheidsdocumenten. De kost voor deze laatste documenten kunnen sterk variëren per vliegtuigtype. Vliegtuigen zijn vandaag verantwoordelijk voor ongeveer 3,5 procent van de CO2- uitstoot in Europa. Bovendien veroorzaakt de luchtvaart niet alleen CO2-emissies, maar ook andere broeikasgassen, zoals stikstofdioxide, die de totale klimaatimpact van luchtvaart nog vergroten. Daarom mijn vraag: Is de Minister van plan om ook de vergroeningslogica, zoals deze wordt toegepast voor (niet-leasing) personenwagens, door te trekken in de belasting op inverkeerstelling (BIV) voor luchtvaartuigen en boten, d.w.z. met inachtneming van bv. CO2-uitstoot? “

RateOne volgt dit verder voor u op!

Bron: https://vlaamsparlement.tv/

Auteur: Caroline Ostyn